آموزشی, تحقیق و توسعه, مقالات

ضرورت توسعه و تحقیق در پروژه ها

ضرورت توسعه و تحقیق

ضرورت تحقیق و توسعه در پروژه ها

در مقالات قبلی بحث ضرورت تحقیق و توسعه (R&D) و خدمات و مراحل آن به طور مفصل  توضیح داده شد اما در این مقاله به دلایل ضرورت این مبحث در پروژه ها می پردازیم. قبل از اینکه بخواهیم از ضرورت های تحقیق و توسعه صحبت کنیم لازم است بگوییم ما در این مقاله هر هدف یا تصمیم گیری شما برای شروع یک کسب و کار و تولید یک محصول و… را پروژه می نامیم. حا ل به سراغ اصل مطلب می رویم.

مراجعه کنندگان تینوآ در جلساتی که برای تحقیق و توسعه پروژه هایشان  برگزار می کنیم معمولا سوالاتی از قبیل اینکه:” چرا باید تحقیق و توسعه انجام شود؟ و یا اینکه آیا انجام آن الزامی دارد؟ و یا برای پروژه ما نیز کارآمد است؟” از ما می پرسند و ما برای پاسخگویی به سوالاتشان ، چند مثال مطرح می کنیم :

  • تصور کنید در یک خودرو نشسته اید و مقصدی که انتخاب کردید نسبتا دور از شماست و زمان طولانی ای را در ماشین می گذرانید و از خیابان های نسبتا شلوغ و مرکزی عبور می کنید داده های زیادی را مشاهده می کنید

مثل :”تابلو مغازه ها ، بنرهای تبلیغاتی ، تابلو شرکت ها ، و……” اما کدام یک از آنها در ذهن شما ماندگار شده ؟ و یا بلافاصله پس از دیدن آن سایر داده ها را فراموش کردید و فقط تصویر آن در ذهنتان بجا مانده؟

  • اگر بخواهید محصولی را از بین چند محصول مشابه صرفا بر اساس تبلیغاتشان انتخاب کنید ، چه مواردی در این تبلیغات برای شما مهم خواهد بود؟ (این مثال می تواند در مورد انتخاب خدمات و یا موارد مختلف دیگری نیز باشد.)
  • و یا آیا محصول یا خدماتی به ذهنتان می رسد که در طی چند سال گذشته همیشه مورد تایید شما بوده و اصلا به تعویض برند آن فکر نکرده باشید؟

ضرورت توسعه و تحقیقپس از اینکه مراجعین ما، به سوالات پاسخ دادند به این نتیجه می رسیم که عواملی باعث جلب توجه و یا ماندگاری هر پروژه ای می شود . حال باید به دنبال دلیل رخداد این اتفاق ها باشیم. شاید اولین دلیلی که در ذهن شما شکل می گیرد خلاقیت و نوآوری باشد اما راز دیگری نیز در این موفقیت پنهان است که خلاقیت و نوآوری را نیز در بر می گیرد و آن هم بحث توسعه و تحقیق است. در واقع  باید بگوییم این بحث تحقیق و توسعه است که نوآوری و خلاقیت را در دل خود جای می دهد و هم چنین باعث استقامت پروژه شما می شود. منظور ما از استقامت پروژه این است که پروژه در طی زمان در بحث سود دهی و یا رقابت با سایرین دچار افت و یا شکست نشود و همواره بروز به فعالیت خود ادامه دهد.

کم و بیش در بحث بالا مواردی ذکر کردیم که به ضرورت بحث تحقیق و توسعه  اشاره داشت اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که دانستن آنها برای شما مهم و حائز اهمیت است.

شما باید بازاری که می خواهید در آن فعالیت کنید را به طور کامل بشناسید و در مورد آن تحقیق و بررسی داشته باشید  که در مقاله “مطالعه بازار در پروسه تحقیق  و توسعه ” به آن پرداختیم البته این کار آسان نیست اما تینوآ در کنار شماست و با بهره گیری از منابع اطلاعاتی قوی به شما کمک می کند ولی اگر شما بازار هدف خود را نشناسید نمی توانید برای رقابت آماده شوید و برنامه طولانی مدت برای رشد و توسعه پروژه خود داشته باشید و شاید بتوانید یک سود زودبازده را تجربه کنید اما ماندگار نخواهد بود. باید بدانید که هر پروژه برای موفقیت به دو بازوی اساسی احتیاج دارد که محرک آن باشد:1 – نوآوری 2- بازاریابی که هر دو زیر سایه ی شناخت کامل بازار هدف قرار می گیرد.

  • ایده های ناپخته

اکثر پروژه های کوچک یا بزرگی که بدون تحقیق و توسعه شروع به فعالیت می کنند از ایده های ناپخته ی شکل گرفته در سیستم ضربه می خورند ، در جلسات تحقیق و توسعه در مورد ایده های اولیه یا اصطلاحا ناپخته شما بحث و بررسی هایی انجام می شود که منجر به تکمیل و آماده سازی آنها برای حضور در بازار هدف می شود.

  • هدف

اکثر صاحبان پروژه های نوپایی که بدون تحقیق و توسعه شروع به فعالیت می کنند متاسفانه بخاطر اینکه هدف مشخصی برای پروژه تعریف نمی کنند درگیر چندگانگی می شوند و با توجه به ابهامی که هدف هایشان ایجاد می شود نمی توانند نتیجه مطلوب را دریافت کنند.

  • سرمایه گذاری

یکی از مواردی که بر ضرورت تحقیق و توسعه تاکید بسیار دارد بحث بودجه و سرمایه است.

در صورتی مراحل تحقیق و توسعه در پروژه شما انجام نشود ممکن است سرمایه گذاری شما بی نتیجه باشد و یا نتیجه مطلوب شما را به همراه نداشته باشد.اختصاص دادن بودجه به بحث تحقیق و توسعه علاوه بر صرفه جویی در سرمایه گذاری اولیه ، باعث می شود تا در صورت شکست نیز شما کمترین ضرر را متحمل شوید.

  • مشتری

هر پروژه ای که تعریف می شود در سایه تحقیق و توسعه باید در دو بخش به مشتری خود توجه داشته باشد : 1- نیاز کنونی مشتری        2- خواسته های آینده مشتری

در صورتی که بررسی به درستی انجام نشود ممکن است که فقط بتوانید در یک بخش پاسخگو باشد و همین باعث شکست و کوتاه شدن عمر فعالیت پروژه شما خواهد شد.

  • زمان

ارزشمند ترین دارایی هر سرمایه گذار و پروژه، بحث زمان است که مهم ترین و پر رنگ ترین دلیل برای ضرورت تحقیق و توسعه نیز می باشد. اینکه پروژه شما در چه زمانی شروع به کار کند و به بازار روانه شود و یا چه زمانی آماده برای رقابت باشد همگی در گرو برنامه ای است که پس از بررسی های انجام شده در زیر مجموعه تحقیق و توسعه بدست می آید. داشتن یک برنامه ریزی اصولی در گرو آینده نگری درست از پروژه می باشد که از عوامل قطعی موفقیت شما خواهد بود. آینده نگری یکی از مزیت های داشتن تحقیق و توسعه است که شما را متکی به وضع فعلی پروژه نگه نمی دارد و با ایجاد راهکار های تخصصی و سنجیده پروژه را آماده رویارویی با نیاز های جدید خواهد کرد.

  • تخصص

اگر پروژه شما به درستی تعریف نشود در نتیجه نمی توانید از متخصصین مناسب برای اجرا شدن آن استفاده کنید و این یک شکست بزرگ برای پروژه شما خواهد بود ، که معمولا ما شاهد اتلاف سرمایه ها و یا نابودی ایده های بسیاری بخاطر این مسئله هستیم.

ضرورت توسعه و تحقیقاگر پروژه شما قرار است در بازارهای خارجی مطرح شود ضرورت تحقیق و توسعه دو چندان خواهد شد و باید به طور مستمر همراه پروژه باشد زیرا سرعت درخواست ها و نیاز ها بیشتر و پاسخگویی نیز سریع تر خواهد بود پس باید تغییرات نیز بلافاصله اعمال شود. البته امروزه از آنجا که رقابت در اکثر زمینه ها، در داخل کشور نیز پیشرفته تر شده و رقبا با دانش و برنامه ریزی وارد عرصه های مختلف می شوند بحث تحقیق و توسعه به ابتدای کار محدود نمی شود و معمولا در فاز های مختلف همگام با پروژه پیشروی خواهد داشت.

به طور کلی در کنار تحقیق و توسعه پروژه شما پایایی و پویایی را درکنار هم تجربه خواهد کرد و میزان آسیب پذیری در این تجربه با شرط همراهی متخصصین گروه تحقیق و توسعه به حداقل خواهد رسید.

در پایان باز هم باید بگوییم تحقیق و توسعه فقط مختص شرکت ها و یا پروژه های بزرگ نیست و چه بسیار پروژه های کوچکی که با کمک تحقیق و توسعه رشد کرده و جایگاه خود را بین پیشتازان زمینه ای که فعالیت می کنند باز می کنند.

برای دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان tnoa در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *